Czym jest medytacja

Czym jest medytacja?

Medytacja jest praktyką podczas której ćwiczymy nasz umysł w celu uzyskania odmiennego stanu świadomości. Jest to forma głębokiej relaksacji, gdzie możemy bardziej przyglądnąć się naszym myślom. Dla mnie osobiście medytacja jest formą wewnętrznej podróży, gdzie coraz bardziej odkrywam i lepiej poznaje siebie.

Dzięki medytacji możemy ćwiczyć naszą uważność, uspokoić umysł, odkryć w sobie wewnętrzne ograniczenia, które nie pozwalają nam w pełni się realizować. Żyjemy w czasach, gdzie jesteśmy bombardowani przez setki informacji codziennie z każdej strony, a medytacja jest narzędziem, które pozwoli Ci ćwiczyć swoją uwagę oraz mocniej skupić się na Twoich potrzebach.

Wpływ medytacji na organizm

Pozytywny wpływ medytacji na ciało i umysł został potwierdzony wieloma badaniami naukowymi. Regularnie praktykowana medytacja przynosi wiele korzyści zdrowotnych.

Wpływ na ciało:

  • obniżenie ciśnienia krwi
  • obniżenie poziom kortyzolu
  • zmiana częstotliwości fal mózgowych
  • poprawa pamięci i koncentracji
  • wzmocnienie odporności organizmu
  • zmniejszenie stanu zapalnego organizmu na poziomie komórkowym
  • pozytywny wpływ na ekspresję genów
  • już po 8 tygodniach regularnej medytacji można zaobserwować zmianę struktury mózgu i zwiększenie substancji szarej odpowiedzialnej za naukę, pamięć, koncentrację i samoświadomość

Wpływ na umysł:

  • głęboka relaksacja ciała i umysłu
  • obniżenie poziomu stresu
  • pozytywny wpływ na samopoczucie
  • większy poziom energii życiowej
  • zwiększona kreatywność
  • większa odporność psychiczna i fizyczna
  • większa umiejętność skupienia swojej uwagi
  • pomaga leczyć depresję i stany lękowe
  • pomaga zwiększyć pewność siebie i poczucie własnej wartości
  • pomaga w akceptacji i pokochaniu siebie 

Jak prawidłowo medytować?

W medytacji najważniejsze są doświadczenia wewnętrzne, dlatego ważne jest aby sama pozycji w czasie praktyki była jak najbardziej komfortowa. Osobiście polecam medytować leżąc na plecach, choć można oczywiście robić to w pozycji siedzącej lub pozycji lotosu.

Ważne jest również to, abyśmy mogli robić to w spokoju tak żeby nikt, ani nic nie zakłócało naszej uwagi. Dlatego najlepiej jest medytować rano lub wieczorem, kiedy nie zajmujemy się sprawami życia codziennego.

Medytować możemy na wiele sposobów. Jedną z możliwości szczególnie dla osób początkujących jest korzystać z medytacji prowadzonych. Dużo łatwiej jest nam wtedy skupić uwagę na głosie prowadzącego, aby wejść w głęboki stan medytacji.

Możemy również medytować słuchając dźwięków muzyki, koncentrując się na ciszy lub skupiając uwagę na samym oddechu. Każda medytacja będzie w odmienny sposób wpływać na nasz stan świadomości. W gruncie rzeczy najważniejszą rzeczą w medytacji jest ćwiczenie umiejętności uważności. Na byciu tu i teraz.

Medytować najlepiej jest codziennie na przykład 20 minut rano i wieczorem. Ale nawet jak nie masz tyle czasu (choć nigdy w to nie uwierzę ) to praktyka raz dziennie, lub parę razy w tygodniu już przyniesie Ci pozytywne zmiany w Twoim życiu. Jak we wszystkim ważna jest regularność, dopiero wtedy będziesz mógł odczuć pełne korzyści wynikające z codziennej praktyki medytacji.

Medytacja jako część rozwoju duchowego

Medytacja po za samym pozytywnym wpływem na nasze ciało i umysł jest praktyką stosowaną szczególnie w religiach wschodu np. w buddyzmie. Medytacja ma na celu, jak najgłębsze odkrywanie siebie, lepsze poznanie siebie i nawiązanie relacji z samym sobą. 

Medytacja jest narzędziem, które pomaga osiągnąć wyższe stany świadomości. Dzięki temu możemy poradzić sobie z cierpieniem, bólem, smutkiem czy żalem i innymi negatywnymi uczuciami lub emocjami, które powstrzymują nas przed dalszym rozwojem oraz przeżywaniu swojego życia w szczęściu i zdrowiu.

Dla kogo medytacja jest wskazana?

Medytacja powinna stać się codzienną praktyką w życiu każdej osoby. Medytacja będzie mieć pozytywny wpływ na każdy aspekt życia. Szczególnie dobrze sprawdzi się u osób, które cierpią na różnego rodzaju dolegliwości związane ze stanem psychicznym tj.:

  • depresja
  • stany lękowe
  • zaburzenia nastroju
  • brak energii życiowej
  • apatia
  • obciążenie psychiczne wynikające ze stresu

Medytacja doskonale się sprawdzi u osób zdrowych, które chcą poprawić swoje osiągi fizyczne, jak i chcą być bardziej efektywne w pracy. Medytacja może poprawić wiele rzeczy takich jak:

  • kreatywność
  • lepsza pamięć
  • lepsza koncentracja
  • większa odporność na stres i czynniki zewnętrzne
  • silniejsza motywacja do działania
  • więcej energii życiowej 
  • większa pewność siebie i poczucie własnej wartości
  • większe zaufanie do siebie

Medytacja jest jak lek za darmo przepisany na leczenie naszego ciała i duszy. Możesz stosować codziennie dokładnie tyle, ile potrzebujesz aby osiągnąć zadowalający Cię efekt!

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przewiń do góry