Czym jest trening mentalny?

trening mentalny

Trening mentalny jest formą treningu w którym skupiamy się na ciągłym doskonaleniu odpowiedniego nastawienia mentalnego. Dokładnie tak samo, jak wykonujemy trening na siłowni i ćwiczymy nasze ciało, możemy ćwiczyć nasz umysł w ukierunkowany sposób. Bardzo ważna jest tutaj oczywiście systematyczność w naszych działaniach i ukierunkowanie na osiągnięcie celów lub określonego stanu mentalnego do którego dążymy.

Obecnie sfera mentalna i psychiczna jest bardzo zaniedbana przez większość ludzi. W obecnych czasach, kiedy mamy dostęp do tak ogromnej ilości wiedzy, informacji oraz możliwości nasz umysłem może trochę zwariować i trudno jest nam skupić odpowiednio uwagę na tym, czego tak właściwie potrzebujemy. 

Tak, więc jeśli dbamy o trening naszego ciało, aby było sprawne i zdrowe, tak samo trzeba zadbać o zdrowie psychiczne. Szczególnie, że w tym momencie depresja i innego rodzaju problemy natury psychicznej dotyka coraz większą ilość ludzi na całym świecie.

Trening mentalny głównie kojarzy się nam z działaniami w sporcie. Jednak trening mentalny tak właściwie jest dla każdego, kto chce zadbać o swoje zdrowie psychiczne oraz realizować skutecznie założone przez siebie cele.

W czym może Ci pomóc trening mentalny?

Korzyści związanych z treningiem mentalnym jest mnóstwo. Trening mentalny najbardziej kojarzy nam się ze sportowcami. Owszem jest to grupa, która bardzo chętnie korzysta z pomocy psychologa. Przygotowanie mentalne w przypadku sportowców jest kluczową sprawą w sporcie na najwyższym poziomie. Trener mentalny nie musi być psychologiem. Odpowiednio poprowadzony „coaching” może w znaczący sposób wpłynąć na lepsze wyniki sportowe. 

Sesje indywidualne treningu mentalnego nie muszą być tylko i wyłącznie dla sportowców. W swojej pracy na co dzień pracuję z wieloma osobami, które potrzebują odpowiedniego wsparcia mentalnego lub popracować nad zmianą sposobu myślenia. Odpowiednie przygotowanie mentalne jest równie ważne w przypadku prowadzenia firmy, bądź bycie pracownikiem wyższego szczebla. Wielu ludzi na który ciąża duża odpowiedzialność sprawia, że dopada ich stres i takie osoby nie potrafią z tym sobie poradzić. 

Trening mentalny będzie doskonałym pomysłem dla osób, które chciałyby zacząć realizować swoje cele i marzenia, ale odczuwają wewnętrzne lub zewnętrzne blokady przed tym. Większość ograniczeń, które sprawia że nie robimy tego, czego naprawdę chcemy wynika z tego, że sami na siebie poprzez swój sposób myślenia nie działamy. Nasze myśli wpływają na zachowania, następnie te zachowania wpływają na konkretne działania, a to właśnie działanie jest kluczowym elementem każdego większego sukcesu w życiu.

Jedyną właściwą drogą w rozwoju osobistym i duchowym jest podejmowanie działania oraz branie odpowiedzialności. W treningu mentalnym na codzień skupiam się na tym, aby odkryć te ograniczenia i blokady u kogoś, a następnie pracować nad nimi.

Większość ludzi nigdy się nad tym nie zastanawia, ani nawet nie jesteś świadoma tego jak zmiana sposobu myślenia i praca nad przekonaniami może mie ogromny wpływ na nasze życie. Dobry trener mentalny wskaże Cie właściwą drogą oraz kierunek Twojego działania. 

W pracy nad naszą świadomością, podświadomością i nieświadomością ważne jest to, aby komuś pokazać w jaki sposób myśli oraz pokazać pełen wachlarz możliwości. Trener mentalny nie powie Ci, co dokładnie masz zrobić, tylko za pomocą odpowiednich pytań pomoże Ci odkryć czego tak właściwie chcesz. Po dobrze przepracowanej sesji indywidualnej treningu mentalnego człowiek sam będzie potrafił znaleźć odpowiednia rozwiązania i intuicyjnie obierze dobry kierunek.

Trening mentalny - metody pracy

W treningu mentalnym wykorzystuje się różnego rodzaju metody pracy, które pomagają w osiąganiu założonych celów i wzmocnieniu siły mentalnej takie jak:

1. Wizualizacja – trening naszego umysłu poprzez wizualizację pomaga nam kreować pozytywne obrazy w głowie, dzięki czemu jest zdecydowanie większa szansa na osiągnięcie sukcesu. Nasz mózg tak naprawdę nie odróżnia rzeczywistości od iluzji, więc możemy poprzez trening wizualizacji wpływać pozytywnie na nasze nastawienie psychiczne. Pomaga skutecznie budować większą pewność siebie i znacznie zwiększa szanse na końcowy sukces.

2. Medytacja – jest to główna forma pracy nad rozwojem psychicznym i duchowym człowieka. Medytacja pomaga odpowiednio się wyciszyć, zrelaksować i oczyścić głowę z negatywnych myśli. Dodatkowo jak pokazują liczne badania naukowe medytacja ma bardzo pozytywny wpływ na układ odpornościowy, szybszą regenerację, poprawę pamięci i koncentracji. Pozytywny wpływ na funkcjonowanie mózgu bezpośrednio będzie przekładać się na większe możliwości przyswajania wiedzy oraz naukę nowych czynności czy szybszą reakcję w trakcie rozgrywki sportowej.

3. Eliminacja błędnych przekonań – nasze przekonania potrafią bardzo mocno wpłynąć na końcowy wynik naszego działania. W przypadku kiedy dana osoba nie wierzy podświadomie w powodzenie swoich działań może nawet sabotować siebie w różny sposób. Jako że taka osoba robi to nieświadomie, nie ma kompletnie o tym pojęcia, co finalnie będzie ją ograniczać. Odpowiedni trening mentalny i praca nad przekonaniami pozwala uwolnić się z tego, dzięki czemu osoba może osiągnąć pełnie swojego potencjału.

4. Obserwacja samego siebie – obserwacja własnych myśli oraz uczuć pomaga w lepszym rozumieniu samego siebie. Lepsze zrozumienie swoich mocnych i słabych stron znacząco wpływa na Twój końcowy sukces. Często nieuświadomione emocje bardzo ograniczają kogoś w działaniu, co może objawiać się tzw. prokrastynacją, zmęczeniem lub lenistwem. Analiza takich uczuć sprawi, że można uwolnić się od tych ograniczających emocji.

5. Zmiana postrzegania rzeczywistości – szczególnie sportowcy bardzo źle znoszą porażki. Tutaj z pomocą przychodzi trening mentalny, dzięki któremu osoba może lepiej zrozumieć powody porażki oraz w jaki sposób lepiej sobie z nią radzić, tak aby nie wpływała na sportowca w negatywny sposób. Odpowiednia interpretacja faktów oraz wykorzystanie ich w przyszłości może dać ogromną przewagę nad konkurencją. 

6. Mindfulness – trening uważności jest doskonałym i sprawdzonym narzędziem pracy z umysłem. Stres potrafi bardzo mocno wpłynąć na stan psychiczny człowieka. Ważne jest uświadomienie sobie tego, że stres istnieje tylko w naszej głowie. To postrzeganie przez nas rzeczywistości ma główny wpływ na to, czy coś jest dla nas stresujące. Potencjał treningu uważności jest ogromny i warto wykorzystać jako element dalszego rozwoju. 

7. Praca z Wewnętrznym Dzieckiem – często zdarza się tak, że nasze niezaspokojone potrzeby z dzieciństwa mogą mocno wpływać na nasze działania w życiu dorosłym. Tego typu braki często mogą pojawiać się w przypadku nawiązywania relacji z innymi ludźmi lub w pracy. To może bardzo mocno negatywnie wpływać na nasze poczucie pewności siebie i niskie poczucie własnej wartości. Najlepsze jest to, że my sami możemy w świadomy sposób dać swojemu Wewnętrznemu Dziecki dokładnie to, czego potrzebuje i zaspokoić swoje potrzeby. Często wykorzystuje tą metodę pracy z klientami, którzy mają problem z akceptacją siebie i niskim poczuciem własnej wartości.

Czym się charakteryzuje dobry trener mentalny?

Biorąc pod uwagę zapotrzebowanie ludzi na wsparcie psychiczne i mentalne będzie to zawód przyszłości. Trener mentalny przede wszystkim nie musi być psychologiem. Oczywiście odpowiednie wykształcenie kierunkowe jest bardzo mile widziane, jednak nie jest konieczne, aby nim zostać. Dobry trener mentalny warto, żeby miał doświadczenie bazujące na jego własnym życiu. Same studia to za mało, aby w pełni pomagać sportowcom, czy pracować z ludźmi.

Trener mentalny jest dobrym wsparciem, psychologiem, przyjacielem i kolegą. Ma w sobie dużo poczucie empatii i doskonale potrafi radzić sobie z emocjami drugiej osoby. Dobry trener mentalny nie rozwiąże za Ciebie wszystkich Twoich problemów. Jednak po dobrze przepracowanej sesji indywidualnej treningu mentalnego pokaże Ci, jakie masz możliwości w sobie oraz że sam możesz sobie pomóc. 

Najważniejsze jest to, aby traktować trenera mentalnego jako doradcę, mentora lub przewodnika. Nie jest to ani guru, który w magiczny sposób pomoże Ci odnaleźć przepis na szczęście. Każdy tak właściwie ten przepis na szczęście i sukces ma w sobie. Trener mentalny zmusi Cię do refleksji oraz tego, aby samemu szukać swojej prawdy i odpowiedzi na nurtujące pytania. 

Wysokiej klasy trener mentalny zawsze będzie Cię wspierał, pomoże Ci znaleźć najlepsze rozwiązania, będzie w pełni akceptował Twoje uczucia i emocje. Częściej spotkasz się z pytaniami otwartymi, które mają nakierować Cię na szukanie odpowiedzi w sobie. Rzadko usłyszysz gotowy przepis na wszystkie Twoje problemy. 

Praca nad swoją psychiką potrafi być długim i żmudnym procesem, dlatego ja w pracy ze swoimi podopiecznymi pracuje 3, 6 lub nawet 12 miesięcy. Mniej więcej po takim czasie można spodziewać się dużych zmian w sferze psychicznej, które będzie miało bezpośrednie przełożenie na to co się dziej w Twoim życiu.

Czy trening mentalny jest dla mnie?

Często dostaje zapytania, czy aby trening mentalny jest dobrym pomysłem i w jaki sposób mógłby komuś pomóc. Osobiście nie znam ani jednej osoby, która by tego nie potrzebowała. Żyjemy w czasach, kiedy bardziej niż kiedykolwiek ludzi potrzebują wsparcia mentalnego. 

Dlatego warto umówić się przynajmniej na jedną sesję indywidualną treningu mentalnego, po to aby przekonać się na własnej skórze. Jestem absolutnie pewien, że nawet jedno takie spotkanie potrafi zmienić życie osoby nie do poznania 🙂

Tak więc podsumowując dla kogo trening mentalny jest dobrym rozwiązaniem?

  • dla wszystkich, którzy chcą wzmocnić swoją siłę mentalną
  • dla wszystkich sportowców
  • każdy, kto ma trudności w realizacji założonych celów
  • każdy, kto czuje że nie radzi sobie skutecznie z realizacją podstawowych czynności dnia
    codziennego w domu, w pracy itd.
  • każdy, kto ma trudności w utrzymaniu odpowiedniej motywacji
  • każdy, kto ma problem z podejmowaniem nowych działań oraz zmiany swoich nawyków

Jak długo warto korzystać z treningu mentalnego?

To jak długo powinna trwać taka współpraca z trenerem mentalnym zależy od wielu czynników. Na pierwszym spotkaniu treningu mentalnego warto jasno określić cele, które chcemy osiągnąć i oszacować, ile nam to może realnie zająć. Warto pracować do osiągnięcia pożądanych efektów. 

Z mojego doświadczenia wynika, że potrzebuje minimum 3 miesięcy systematycznej współpracy, aby zobaczyć pierwsze długofalowe efekty. Kiedy jednak damy sobie więcej czasu do dalszego rozwoju to możemy osiągnąć znacznie lepszy wynik, niż początkowo zakładamy. Osobiście jako trener mentalny uważam, że równy rok czasu jest najbardziej odpowiednim czasem. Aby w naszym życiu nastąpiły duże zmiany potrzebujemy do tego również odpowiednio więcej czasu. 

Wiele korzyści związanych z treningiem mentalnym możemy uzyskać nawet podczas jednego spotkania. W trakcie treningów z moimi klientami wielokrotnie zdarzało się, że nawet jedna sesja indywidualna treningu mentalnego potrafiła wprowadzić ogromne zmiany w życiu. Dlatego nie ma jednej recepty na określenie, kto ile potrzebuje spotkań. Staram się zawsze podchodzić do każdej osoby bardzo indywidualnie.

Ile kosztuje trener mentalny?

Koszt treningu mentalnego zależy od takich czynników, jak wykształcenie, doświadczenie trenera mentalnego czy nawet jego rozpoznawalność. Ceny indywidualnych spotkań mogą oscylować między 150, a nawet 1000 zł za jedno spotkanie z trenerem mentalnym. Duży wpływ na cenę spotkań, ma również długość współpracy. Istnieje bardzo często możliwość wykupienia większej ilości spotkań w korzystniejszej cenie. 

Sprawdź również:

Rozwój duchowy

Świadomy rozwój duchowy głównie polega na praktykowaniu medytacji oraz innych czynności mających na celu poznawanie siebie.

Rozwój osobisty

Rozwój osobisty ma na celu sprawić, aby człowiek stał się najlepszą wersją siebie. Z mocnym akcentem na bycie sobą i rozwijaniu swoich wewnętrznych talentów.

Chcesz odmienić swoje życie na lepsze?
Dołącz do mojego newslettera

W ramach subskrypcji otrzymasz dostęp do unikalnych materiałów premium takich jak nagrania wideo, podcasty i poradniki.

    Przewiń do góry